13.01 Te Anau - Milford sound

13 januari 2013 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

13-01

Vanochtend vertrokken met een reisbus naar Milford Sound. Het weer was niet optimaal, maar was veel slechter voorspeld. Tussen de wolken door nog voldoende zon. De reis heen en terug naar Milford Sound alleen al was erg mooi en zeer indrukwekkend. De chauffeur stopt bij plekjes waar we zelf waarschijnlijk aan zouden zijn voorbijgereden. In Milford Sound op een semi zeil schip een rondvaart gedaan.  Richting de Tasman zee werd het weer en zee onstuimig en aan watervallen geen gebrek. Het schip gaat bij enkele watervallen met de boeg de waterval net niet in. Een leuk momentje voor de kids. Je wordt dan zeiknat.
De Sounds (zoals ze in Nieuw Zeeland de Fjorden noemen) zijn een overblijfsel van de Ijstijd / Gletchers. De wanden zijn gaan zowat kaarsrecht omhoog . de Mitres Piek is 1 mijl (ca. 1600 mtr) hoog , maar zat vandaag met zijn piek in de wolken. Als je daar onder vaart voel je je toch wel erg klein. Ook zeehonden en een glimp van een paar dolfijnen gezien. Dolfijnen gaan daar graag naar toe om de (luizen?)  van zich af te spoelen onder de zoetwater watervallen.

De weg terug enkele stops gemaakt en ook kennis gemaakt met enkel Kea’s. Dat zijn een soort papegaaien die zo vrek zijn als maar wat. Ze bijten in alles wat van rubber is (randen bij auto ramen e.d. daar kauwen ze graag op). Eentje ging er bijna met een rubber onderdeel van iemand zijn wielrenner van door, maar daar kon Danaé nog net een stokje voor steken.  Leuke beesten, maar je mag ze absoluut niet voeren.

Net nog even rondgeslenterd door Te Anau en morgen gaat de route terug richting Queenstown / Cromwell en vandaaruit via Tekapo / Twizel richting Christchurch .

Het oorspronkelijke programma was om verder af te zakken naar het zuiden, maar in tijd gaan we dat niet redden . We hebben er voor gekozen om wat langer op plekken te blijven hangen. 5 weken lijkt erg lang (leek mij in ieder geval heel erg lang), maar ze vliegen hier voorbij.

1. Franca:
    15 januari 2013
    Wat een schitterende foto's. Vooral bij de sounds.
    Het is toch niet zo dat jullie complimenten kregen omdat de helikopterpiloot jullie naar de tandarts moest vliegen?
  2. Franca:
    15 januari 2013
    Trouwens vanvond eerste marathon op ijs in Laren. :)
  3. Franca:
    15 januari 2013
    Prachtige foto's. Vooral bij de Sounds.
    Het is toch niet zo dat jullie de complimenten kregen omdat de helikopterpiloot jullie na het riversurfen naar de tandarts moest vliegen?

Vanavond wordt er de eerste marathon geschaatst op natuurijs in Haren.
  4. Franca:
    15 januari 2013
    't Lukte niet, maar zo te zien toch wel.
    Het is Haren en geen Laren.
  5. Ans:
    16 januari 2013
    wat een mooie foto's! lijken wel ansichtkaarten!echt iets voor jullie om ook nog spannende dingen te doen! hou wel alles heel! groetjes en nog een hele fijne reis!ansje
  6. Ton Peters:
    16 januari 2013
    Prachtige foto's en gelukkig geen meter regen in Milfort. Ik ben nog steeds stinkend jaloers op jullie. Luc wil trouwens volgende week de hele week met Bram afspreken. Geniet nog maar flink !!!! en groetjes
    (zondag de snowboots weer aan!)